İbn Sina – Sofistik Deliller

ibn sina

 

“Safsatacılar (sofistler), kıyas getirirler ama getirdikleri kıyas ne ilişkili şeylerden oluşur ne de şeyin zatından (yani tartışılan şeyin zatı hakkında) kabul edilmiş öncüllerden oluşur. (Şeyin zatından kabul edilmiş derken) zati demek istemiyorum, aksine doğru olsalar bile kabul edilmiş öncüller demek istiyorum. Çünkü o öncüller, muhatap tarafından kabul edilmiş olmadıkları takdirde gerçekte tartışma konusu olan zattan alınmazlar, zira tartışma konusundan kabul edilmişlerde ona benzeyen yabancı bir şey olurlar. Şeyin zatından kabul edilmiş öncülleri getiren kimse ise cedelcidir. Çünkü cedelci, cevaplayanın kabulüne göre onun öncüllerini kullanarak vazın yanlış olduğu sonucunu çıkarır. İmtihanlı diyalog da, daha önce öğrendiğin gibi, sanki cedeli diyaloğun bir tikeli olup onun hükmündedir” (s. 41).

 

İbn Sina (2014). Sofistik Deliller, (çev. Ömer Türker), Litera Yayıncılık, İstanbul.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s

WordPress.com'da bir web sitesi veya blog oluşturun

Yukarı ↑

%d blogcu bunu beğendi: